+31 33 789 00 33 hello@infradax.com LinkedIn
Search
Generic filters
Exact matches only
Filter by Custom Post Type

Third-party maintenance: vriendelijk voor het milieu én je portemonnee

Third-party maintenance is dé manier om veel meer uit je IT-budget te halen. Met deze vorm van hardware-ondersteuning zit je niet meer vast in de support-cycle van fabrikanten, die het liefst zien dat je om de drie jaar hardware vervangt. Door je IT-lifecycle te verlengen, hou je flink wat geld over. Dat geld kun je opzij leggen voor innovatieve ICT-projecten. Ook niet onbelangrijk: je draagt bij aan een circulaire economie.

Steeds meer organisaties ontdekken de voordelen van onafhankelijk, third-party maintenance (TPM). De marktomvang groeit dan ook jaar na jaar. Gartner gaat ervan uit dat de rek er nog lang niet uit is. Hij voorziet dat investeringen in 2023 boven de één miljard dollar uitkomen. Dat is dan drie keer zo veel als in 2019. De belangrijkste redenen om support onder te brengen bij een derde partij die ook in het onderzoek wordt genoemd: kostenbesparing en toekomen aan vernieuwing.

 

Fabrikanten verhogen supportkosten na verloop van tijd

Leveranciers bieden bij aanschaf van hardware doorgaans drie tot vijf jaar support, waarbij ze garanderen dat storingen 24/7 verholpen worden. Zo ben je als het ware verzekerd tegen schade door downtime. Maar na deze periode gaat de ‘premie’ meestal behoorlijk omhoog. Fabrikanten proberen je op die manier warm te maken voor vervanging van je apparatuur. Op termijn stopt de fabrikant de support (EOS of End of Support). TPM is dan de enige oplossing om toch nog ondersteuning te krijgen.

Nut en noodzaak nieuwe hardware ontbreekt soms

Het is echter lang niet voor iedereen haalbaar om voortdurend in vernieuwingsslagen mee te gaan. De bijbehorende migratie van het bestaande applicatielandschap kan ook behoorlijk complex zijn. Daarnaast heeft niet iedereen om de paar jaar meer snelheid en meer capaciteit nodig. Op maat geschreven software draait misschien nog prima op de bestaande apparatuur. TPM biedt dan uitkomst. Een partner kan de support doorgaans tegen lagere kosten overnemen en de supporttermijn verlengen. Zo krijg je meer tijd om budget te reserveren voor het onvermijdelijke moment dat je hardware niet meer aan de vereisten van je business voldoet.

 

Refurbishment past bij opkomst circulaire economie

Een third-party helpt ook kosten te besparen door gebruikte of nieuwe componenten in te zetten, als er extra performance of capaciteit nodig is. Hergebruik binnen de bestaande infrastructuur wint de laatste jaren aan terrein. Zo is er onderzoek dat erop wijst dat steeds meer mensen bereid zijn apparatuur een tweede leven te geven vanwege de lagere prijs, terwijl niet op kwaliteit wordt ingeleverd. Bovendien spaart deze methode grondstoffen.

Vaak is de reden voor hergebruik ook gewoon praktisch. Als de fabrikant hardwaremodellen na verloop van tijd niet meer levert, moet je wel naar refurbished uitwijken als je je huidige infrastructuur wilt uitbreiden of upgraden.

Een gespecialiseerde partner kan hardware refurbishen tot deze ‘zo goed als nieuw’ is, met volledige garantie. Bij het completeren van de (circulaire) IT-lifecycle hoort ook een goede verwerking. Dat sluit aan bij de noodzaak die steeds meer organisaties voelen om maatschappelijk verantwoord te ondernemen. Ook het rijk staat achter deze ontwikkeling en streeft naar halvering van het grondstofverbruik in 2030.

Een van de belangrijkste voordelen van TPM is verder flexibiliteit. Denk aan de mogelijkheid om maandelijks te verlengen, totdat je omgeving is uitgefaseerd. Bovendien krijg je te maken met één centraal aanspreekpunt voor support. Met name grote organisaties beschikken vaak over een versnipperd IT-landschap. Ze hebben bijvoorbeeld hardware van Dell, storage van IBM en switches van Cisco. Daardoor zijn ze voor support afhankelijk van misschien wel vijf of zes leveranciers. Een third-party fikst zelf problemen of neemt de communicatie met de leveranciers over, als de fabriekssupport nog loopt. Jij als klant hebt daar dan geen omkijken naar.

Infradax: IT-lifecycle-specialist

Infradax is een 24/7 supportorganisatie die over veel specialistische kennis beschikt. De supportdesk is gevestigd in Nederland maar opereert wereldwijd. Als flexibele organisatie met alle hardware op voorraad, kan Infradax binnen vier uur een gecertificeerde engineer en spare parts op locatie hebben.

Bovenop alle reeds genoemde voordelen van TPM biedt Infradax ook tijdelijke support. Het komt nog al eens voor dat vervanging van ICT-infrastructuur aan de orde is, maar dat de overgang naar een nieuwe infrastructuur of de cloud langer duurt dan gedacht. Bij de fabrikant van de bestaande apparatuur dien je vaak weer voor een jaar support af te nemen. Door voor één, twee of drie maanden support af te nemen, kun je eenvoudiger en vooral goedkoper overbruggen.

Dit is dus de manier waarop je met TPM meer uit je IT-budget haalt. Door flexibiliteit en verlenging van je IT-lifecycle bespaar je kosten en ontzie je het milieu. Dit alles bij dezelfde gegarandeerde SLA’s op hardwarecomponenten als bij support door de fabrikant, zoals 24/7 internationale dekking. Tot slot kan Infradax je als centraal aanspreekpunt voorzien van goed advies, voor meer grip geven op de transitie naar je nieuwe infrastructuur. Zo helpt TPM je dus helemaal op innovatie focussen.

Wil je meer weten over hardware support of optimale prestaties van je IT-omgeving? Neem dan gerust contact met ons op voor meer informatie of een IT-infrastructuur check.

Wil je weten hoe je meer uit je IT-budget haalt?

Neem dan gerust contact met mij op.

Addie Joosse

IT Lifecycle Specialist

hello@infradax.com+31 (0) 33 789 00 33

Of laat een bericht achter hieronder

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Heb je een andere vraag, verzoek of een offerte nodig? 🡆